2014. január 31., péntek

Miért repülnek V alakzatban a madarak?

Érdekes tanulmány jelent meg a Nature folyóiratban a V alakzat miértjéről. Gondolom már sokan látták ezt a formációt, legyen az fent az égen, vagy épp a tévében Nils Holgersson csodálatos utazása a vadludakkal.

Van olyan megállapítás, mely szerint az elől repülő madár a legjobb navigátor, azonban a legújabb kutatás szerint az alakzat titka: energiatakarékosság. A kutatók azután jutottak a megállapításra, hogy figyelemmel követtek egy madárrajt, amelynek tagjait apró nyomkövető-készülékekkel szerelték fel, hogy tanulmányozhassák az állatok pozícióját és minden egyes szárnycsapását.


Amikor egy madár repül, áramlatot generál. A kutatók elmélete szerint egy másik madár hasznot húzhat a felfelé irányuló légáramlásból azáltal, hogy egy másik madár mögött, kissé oldalvást repül, így alakul ki a V alakzat. Az alábbi videóban szakemberek mutatják be (angol nyelven, de jól érthető animációval) mit állapítottak meg a vizsgálódás során:



A kutatók számára kihívás volt a jelenség szabadban való tanulmányozása. A Londoni Egyetem állatorvosi karáról (Royal Veterinary College) Steve Portugal és más szakemberek 14 tarvarjút (Geronticus eremita) figyeltek meg, amint a madarak Ausztria és Olaszország között vándoroltak. Egy természetvédelmi program keretében Johannes Fritz és társai a fogságban tartott madarakat betanították arra, hogy kövessenek egy ultrakönnyű repülőgépet (a technika ismerős lehet annak, aki látta a Föld madárszemmel természetfilm-sorozatot). A madarak repülésének hétperces periódusát elemezve a kutatók arra jutottak, hogy amikor a tarvarjak V alakzatban repültek, úgy pozícionálták magukat, hogy kihasználhassák a másik madár generálta áramló közegben lévő felhajtóerőt, ami lehetővé teszi számukra, hogy energiát takarítsanak meg. 

Az is kiderült, hogy a madarak a szárnycsapásaikat is annak megfelelően időzítették, hogy minél nagyobb hasznot húzzanak a felfelé irányuló léghuzatból azáltal, hogy szárnyvégükkel az előttük haladó madáréval megegyező hullámmozgást vettek fel. Amikor pedig egy madár közvetlenül egy másik mögött repült, akkor úgy igazította szárnycsapásait, hogy csökkentse a lefelé irányuló légáramlás hatását. A madarak tehát képesek érzékelni vagy megjósolni a társaik által generált áramlatot és ennek megfelelősen hangolni a szárnycsapásaikat.

Ez az első kísérleti bizonyítéka annak, hogy a madarak képesek úgy hangolni szárnycsapásaikat, hogy előnyt kovácsoljanak az áramlatból - írta a tanulmányt kísérő kommentárban Florian Muijres és Michael Dickinson, a Washingtoni Egyetem két munkatársa.

(A Nature beszámolói a kutatásról itt és itt érhetők el, illetve a felhasznált fénykép innen származik.)


Ha tetszett a bejegyzés és érdekelnek a témába vágó további aktualitások, úgy kövess minket a Facebookon vagy a Twitteren!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Blog Widget by LinkWithin