2012. július 9., hétfő

Elektromos autó - ez ma még divat

Az elektromos autó a jövő.
Az elektromos autó már itt jár közöttünk.
Szóval jelen is, jövő is, hallunk róla, de nyitott szemmel kell járnunk, hogy az utcán lássunk is egyet. Ez ma a helyzet Magyarországon. Kicsit olyan, mint anno a “fekete videózás”: valakinél összegyűlik sok ember, közösen néznek egy dolgot (a példában a tévé képernyőjét), beszélnek róla, majd mindenki hazamegy, a szervező meg ott marad a készülékével és az érzéssel, hogy tett/mutatott valami különlegeset.

A tisztán (akkumulátoros) elektromos meghajtású autó, tehát az egyéb üzemanyaggal történő rásegítést most kihagyom, nekem a mai világban nem lehet alternatíva. Csodálatos dolognak tartom, hogy ilyen szintre jutott a technika, és messze még a fejlesztések sokasága, de a valódi áttörés még várat magára, hiszen az említett technika még nem tudott tömegessé válni.

Hogyan működik az akkumulátoros autó? Mint a mobiltelefon. Van egy akkumulátor, ami energiát ad a “köré” felépített technikának. Ezt olykor felrakod töltőre, ami után ismét teljesen tudod használni, nem villog, hogy mindjárt lemerül. Az autónál ráadásul menet közben is kap energiát az aksi, a fékenergiát visszatáplálja a rendszer. Mintha a telefonod gombjaira (bocs érintőképernyősök) tennének egy olyan rendszert, amivel azok lenyomására plusz energiát pumpálnánk az aksiba.


A töltő viszont elég nagy, elkészítése sokkal drágább, mint az a madzag, amit a telefonodhoz kapsz. A vezess.hu cikke szerint Magyarországon az elektromos autókhoz tartozó töltőállomás-hálózat (40 ezer töltőállomással számolva) becslés szerint 86,5 millió euró értékű beruházást követel. Kiírom magyar forintban (286,5 Ft/EUR árfolyammal számolva): 24 782 250 000,- Ft. Ezt az összeget a magyar állam soha nem fogja biztosítani.
Fotó: vezess.hu
Tehát itt a magánszféra, azon belül is - véleményem szerint - erőteljesen a magánszemély (használó) fog finanszírozni, hiszen otthon szívesebben töltenék én is, mint a sarkon hagyni a kocsit éjszakára. Itt lenne jó, ha megfelelő számban lennének parkolóházak, valamint az ezek használatához szükséges kultúra is rendelkezésre állna. Persze ha az aksit cserélné a vezető az erre kialakított parkolókban, akkor hatékonyabban lehetne használni az autót, de elnézve a mai aksik nagyságát, nos, nem hölgyeknek való móka lenne.

Az áramszolgáltatók is éledeznek, alkalmazkodnak. Az E.ON  oldalán még nem találtam térképet a töltőhálózat mértékéről, lefedettségéről, azonban az ELMŰ-ÉMÁSZ honlapján már vállalják a töltőállomások számát (ma 7, azaz hét darab van) Budapest területén. Kb. itt tart a technika hétköznapi felhasználása Magyarországon.

Az elektromos energia előnyei egy autóban a honi viszonyok ellenére is elvitathatlanok: rövid távra környezetbarát, bizonyos sebességig nincs jelentős különbség egy benzines autóhoz képest, a szervizelési költségek minimálisak és az áram ma biztos, hogy olcsóbb, mint a benzin, azonos távra vetítve. (Egy cseppnyi rosszindulat: az adókat gyorsan lehet változtatni.) Az persze már kérdés, hogy miképp’ állítjuk elő az áramot (lásd: széntüzelésű erőművek, ahol a kéményekre szerelt szűrő ugyan megfogja a szennyező részecskéket (...), vagy az atomenergia, ami Csernobil és Fukusima óta a világ nagy részében kiváltandó energiaforrás (igaz mindkét esetben az emberi tényező volt jelentős probléma)).

De ma még drága az akkumulátoros autózás (nem a “hajtóanyag” miatt), főleg, hogy 3-5 évente cserélni kell az aksit (http://www.zoldauto.info/technologiak/elektromos-autok) és elég nagy az ilyen típusú autók értékcsökkenése.
És még egy kis szubjektív: nézz meg egy elektromos autót, a forma a legtöbb esetben alá lett rendelve a funkciónak. Persze akad üdítő kivétel:

Fotó: teslamotors.com

Bejegyzésem keltezésének napján Magyarországon nem éri meg akkumulátoros autót forgalmazni, használni. Ezt a Zöldjövő írása is alátámasztja (biztos van ami megerősíti, de azzal jelenleg nem tudok egyetérteni). Aki környezettudatos, van elég pénze, vegye. Addig meg maradnak a fejlesztéseket alkalmazó propaganda rendezvények, pl. az, hogy versenysorozat indul elektromos autóknak, na meg Pikes Peak:



Ha tetszett a bejegyzés és érdekelnek a témába vágó további aktualitások, úgy kövess minket a Facebookon vagy a Twitteren!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Blog Widget by LinkWithin